Handling:
Mari och Phyllis åker till storstaden för att fira Maris 17-årsdag med en rockkonsert. Innan konserten går de obetänksamt på jakt efter hasch och lockas in i en lägenhet för att göra upp affären. Där väntar mardrömmen i form av två förrymda fångar, mördaren Krug och psykopaten Fred. Här finns också Krugs störda flickvän Sadie och hans knarkande son Junior.
Flickorna körs ut på landet, där den grymma förnedringen fortsätter i ett skogsområde. Av en slump tvingas förövarna söka sin tillflykt till huset där Maris föräldrar bor. När föräldrarna inser vad som hänt och vilka som är deras gäster blir hämnden fruktansvärd...
Fakta: | |||
---|---|---|---|
År: | 1972 | ||
Regissör: | Wes Craven | ||
Originaltitel: | The Last House on the Left | Alternativ titel: | Last House on the Left |
Ursprungsland: | USA | ||
Längd: | 01:31, 01:22 (Heavily cut), 01:24 (Unrated version) | Ingår i tema: |
Hämnd |
Medverkande: | |||
---|---|---|---|
David Hess | |||
Sandra Cassel | |||
Lucy Grantham | |||
Fred J. Lincoln | |||
Martin Kove | |||
Jeramie Rain | |||
Marc Sheffler | |||
Richard Towers | |||
Cynthia Carr | |||
Marshall Anker | |||
Ada Washington | |||
Ray Edwards | |||
Fler personer |
Bilder: |
---|
|
Mer fakta: | |||
---|---|---|---|
Filmpunkten-id: | 7667 | ||
Filmen är i färg | |||
Redigera info på denna sida | |||
Länk till IMDB |
Uppföljare och/eller remakes: | |||
---|---|---|---|
Jungfrukällan (1960) | |||
Last House on the Left, The (2009) |
Mest populära recensionen
wildpalm
gav betyget:
Äntligen har jag sett Cravens omtalade debutfilm. Och det var en minst sagt egenartad historia som fortfarande lär vara Cravens grafiskt mest starka alster. Filmen har många år på nacken - vilket märks - men är ändå väldigt acceptabel storymässigt vad gäller dagens filmer. Filmen bröt mark inom rysargenren, hade psykopatiska karaktärer som kändes obehagligt äkta och visade ingen hejd i både bilder och språk.
Jag har sett så mycket hemska filmer och med tanke på att filmen har en hel del malplacerat komiska scener - som ändå funkar på något konstigt sätt - och att vi får följa mördarna så nära in på, blir det aldrig riktigt läskigt. Det är istället mer olustigt och sjukt.
Skådespelarna sköter sig verkligen förvånansvärt bra. Hess och Lincoln är helt bisarrt trovärdiga och Cassel känns oskuldsfullt äkta. Såg en dokumentär efteråt och de sa då att hon verkar ha varit rädd på riktigt under inspelningen. Så det är väl det som syns.
Idag chockar den inte som den gjorde 1972 men ur historiskt perspektiv ligger den tydligt bakom mycket av det som komma skulle. Själv ser jag det som ett debutmästerverk nästan i klass med Tobe Hooper Motorsågsmassakern. Det är verkligen sjukt men också jäkligt bra.
Senaste recensionerna
freddyvonmetal
gav betyget:
nu råka ja se remaken före orginalet.ett misstag säger ja bara.men ja tycker den va helt okej.mycket dåligt skådespeleri av det.tyvärr
carlstrom
gav betyget:
Intressant debutfilm av Craven, som uppenbarligen är grovt inspirerad av Bergmans "Jungfrukällan". Till handlingen är det extremt likt, sedan finns det ju onekligen en hel del olikheter när det kommer till hur dom valt att berätta historian och vad dom valt att lägga fokus på. Uppskattar att det finns en humoristisk ådra i det hela så man kan få koppla av från allt det groteska. Och Craven leker väldigt mycket mellan ren skräck/absurditet och humor på ett skickligt sätt, speciellt vid ett tillfälle då man inte riktigt vet hur man skall reagera. Absolut värd att se.
wildpalm
gav betyget:
Äntligen har jag sett Cravens omtalade debutfilm. Och det var en minst sagt egenartad historia som fortfarande lär vara Cravens grafiskt mest starka alster. Filmen har många år på nacken - vilket märks - men är ändå väldigt acceptabel storymässigt vad gäller dagens filmer. Filmen bröt mark inom rysargenren, hade psykopatiska karaktärer som kändes obehagligt äkta och visade ingen hejd i både bilder och språk.
Jag har sett så mycket hemska filmer och med tanke på att filmen har en hel del malplacerat komiska scener - som ändå funkar på något konstigt sätt - och att vi får följa mördarna så nära in på, blir det aldrig riktigt läskigt. Det är istället mer olustigt och sjukt.
Skådespelarna sköter sig verkligen förvånansvärt bra. Hess och Lincoln är helt bisarrt trovärdiga och Cassel känns oskuldsfullt äkta. Såg en dokumentär efteråt och de sa då att hon verkar ha varit rädd på riktigt under inspelningen. Så det är väl det som syns.
Idag chockar den inte som den gjorde 1972 men ur historiskt perspektiv ligger den tydligt bakom mycket av det som komma skulle. Själv ser jag det som ett debutmästerverk nästan i klass med Tobe Hooper Motorsågsmassakern. Det är verkligen sjukt men också jäkligt bra.
Rune
gav betyget:
Det är bra mycket bra. Det är nog det ända jag behöver säga.