Spirited Away

4,0

Handling: Chihiro och hennes föräldrar stannar vid en avlägsen och övergiven rastplats. Men när kvällen faller på har föräldrarna förvandlats och Chihiro börjar själv ändras. Hon får ett löfte om hjälp att bryta förbannelsen och måste under tiden jobba på ett badhus för gudar och andar.

År: 2001

Shiro Saito

Copyright Studio Ghibli

Hook

ETT MÄSTERVERK...

Skriven och Regisserad av Hayao Miyazaki efter filmer som "Crimson Pig" & "Princess Mononoke" så Kommer nu "Spirited Away". Filmen börjar i nutida Japan Chihiro och hennes föräldrar är på väg till sitt ny inköpta
hus, Chihiro tycker inte alls om att flytt från sitt gamla hem. Men på vägen dit kör hennes pappa fel och dom hammnar framför en stor tunnel. Chihiro går motvilligt med sina föräldrar in i tunneln. Dom går och går tills dom kommer fram till en spökstad (en gammal nöjespark), men när mörkret lägger sig finner sig Chihiro bland svarta andar och husen tänds och hon hittar sina föräldrar förvandlande till grisar. Mitt i allt så stöter hon på en ung pojke vid namn Haku, han visar vägen till Kamaji, och säger att om hon inte visar sig nyttig i Yubabas värld så blir hon också förvandlad till ett djur. Chihiro är nu redo att göra allt vad hennes lilla männskliga kropp kan i det demoniska badhuset ägt av häxan Yubaba som även styr demon världen. Detta är upptakten till ett fantastiskt äventyr med monster, gudar och domner nåja massa fantasi också... Med Hayao Miyazaki som regissör och manusförfattare är detta 2001 års bästa film. Filmen har även vunnit en Oscar för bästa animerade långfilm. Irollerna HÖR man; Rumi Hîragi, Miyu Irino, Mari Natsuki, Bunta Sugawara & Yumi Tamai. "Spirited Away" var den första anime-långfilmen jag sett på bio, och jag älskar den med alla dessa karatärer har Miyazaki skapat ett eget universum och Japan har fått sin egen Walt Disney.

Helhet: 5

macthefinger

Den japanska andevärlden kör över Disney. Och likafullt så att den lilla flickan omedelbart förstås av svenska flickor och magin är lika förtrollande. Små detaljer blir egna historier, följ grodan som möter på bron genom filmen. Inte samma höga klass som Nausicaa och Prinsessan Mononoke, men likafullt en säker femma.

Andatarwen

En väldigt välgjord film, men lite väl rörig och osammanhängande för min del. jag hade dock höga förväntningar på den, eftersom den har fått så bra kritik. Jag tycker den är lite överskattad, men annars en helt ok film.

Ajice

Det var den första Ghibli film jag såg, självklart blev jag förälskad i första stund, den är helt enkelt för bra ^^,

Nikita

En övervägande bra, och fram för allt väldigt välanimerad film, men den har en del brister (men vilka filmer har inte det?)
Miyazakis filmer är nästan aldrig föutsägbara, och det tycker i alla fall jag om.
Denna är några snäpp bättre än det levande slottet, som regisserats av samma person.

Absolut en av dem bästa animerade filmer jag någonsin sett om inte den bästa. Mästerverk rakt igenom. Så otroligt snygg gjord och handlingen bland de bästa jag sett.

Zitrioce

'Otroligt! Jag är helt borta! Den här filmen kan man se om och om igen utan att lessna... Stark 5:a

movie-king

jätte bra film som jag älskar!
jag ger -5

Cammie

Otroligt söt och smart animerad film, som är lika givande för de vuxna som för barnen. Det här är något helt annat än Disneys amerikanska smörja.

Regndroppe

Otroligt fin film!
Hela handlingen var helt fantastisk,Disney skulle aldrig kunna göra en en sådan här film, den är alldeles för djup för det.
Jag har även kommit underfund men att japanska är ett väldigt fint språk.

En Femma!

Filmen är animerad