Handling:
I andra världskrigets slutskede i januari 1945 samlas tusentals civila flyktingar på skeppet Wilhelm Gustloff, som snart ska avsegla mot Kiel i väst, för att fly undan Röda armén. Trots överliggande hot från fiendens u-båtar och trots att kapten Kehding misstänker att det finns en sabotör ombord så tvingas han att, 2 dagar innan ordentlig miltäreskort kommit, lämna Gotenhafens hamn på sitt livs uppdrag.
En film om den största fartygskatastrofen i krigshistorien.
Fakta: | |||
---|---|---|---|
År: | 2008 | ||
Regissör: | Joseph Vilsmaier | ||
Originaltitel: | Die Gustloff | Alternativ titel: | Die Gustloff - Flucht über die Ostsee | Alternativ titel: | Ship of no Return: The Last Voyage of the Gustloff |
Ursprungsland: | Tyskland | ||
Längd: | 03:04 | Ingår i tema: |
Andra Världskriget |
Medverkande: | |||
---|---|---|---|
Kai Wiesinger | |||
Valerie Niehaus | |||
Heiner Lauterbach | |||
Dana Vávrová | |||
Michael Mendl |
Mer fakta: | |||
---|---|---|---|
Filmpunkten-id: | 22612 | ||
Filmen är i färg | |||
Redigera info på denna sida | |||
Länk till IMDB |
Uppföljare och/eller remakes: |
---|
Senaste recensionerna
Sophie
gav betyget:
Med en speltid på tre timmar är det kanske inte särskilt förvånande att filmen gapar över mycket och inkluderar många sammanflätade händelser. Vad som däremot förvånar mig är själva strukturen bakom historien. Då över två timmar ägnas åt att etablera händelseförloppet och karaktärerna och att bygga upp den oundvikliga katastrofen är tristessen inte långt borta. De olika karaktärernas bakgrund och relationer med varandra redogörs för mycket detaljerat, men väcker inget intresse. Kanske är det helt enkelt så att man ägnar så mycket tid åt dramat på detaljnivå att helheten tycks gå förlorad. Det är i själva verket svårt att urskilja vilken roll denna händelse spelar i kriget och dess utfall eftersom regissören tycks vara mer intresserad av att följa Hellmut och Erika och, i viss mån, Lilli och hennes familj.
Här och var skulle filmen egentligen ha kunnat skildra vilken förlisning som helst - till och med en fiktiv sådan. Den bristande historiska utblicken gör filmen till en besvikelse, vilket inte görs bättre av underlig klippning och ett allmänt intetsägande händelseförlopp. Die Gustloff skulle ha kunnat hämtas direkt ur en faktabok, då den inte har anpassats väl till en spelfilms format. Med en tätare skildring och större betoning på tragedin bakom de människoliv som gick förlorade skulle detta ha kunnat göra ett betydligt mer slagfärdigt intryck. Denna klumpiga berättarform gör detta till en film du lätt kan hoppa över, då det finns mängder av mer sevärda historiska draman. De få mäktiga scenerna som finns att få är inte nog för att rädda den här filmen.