Seven Swords

Seven Swords Köp filmen på CDON

Handling: I 1600-talets Kina har Qingdynastin just etablerats, och för att hindra lokala uppror har dynastins ledare infört ett förbud mot alla former av kampsport. Korrupte Fire-Wind, en officer från den förra dynastin, ser detta som sin chans att skaffa sig en förmögenhet genom att se till att den nya lagen efterföljs. Fire-Wind härjar genom nordvästra Kina på väg mot sitt slutgiltiga mål; Martial Village. En gammal avrättare, Qingzhu, inser att Fire-Wind måste stoppas, och ger sig av för att hitta krigare som kan ta sig an uppgiften. Det slutar med att sju krigare med sju unika svärd åtar sig att beskydda byinvånarna. Fantasy/Action/Äventyr.

Regissör: Hark Tsui
Originaltitel: Qi jian
Ursprungsland: Sydkorea, Kina, Hongkong
Leon Lai
Charlie Yeung
Donnie Yen
Liwu Dai
Honglei Sun

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

"Seven Swords medför inget nytt inom Film, den har en stendöd handling, hyfsade effekter och orealistiska strider, som förvisso är väldigt snygga."

"Crouching Tiger, Hidden Dragon" är antagligen den kändaste och snyggaste kampsportsfilmen som gjorts i Asien under detta årtiondet. Den hade vackert foto och musik, orginella fighter och övertygande skådisar.

Detta är ett av "Crouching Tiger, Hidden Dragon"s söner skulle man kunna säga. De är väldigt lika varandra, men sonen är "ofullkomlig", den har mycket kvar att lära sig.
Detta var en väldigt lång upprepning av en vacker och bra film. Man ska hålla reda på en massa namn, vilket blir svårt eftersom kameran gärna byter scener snabbt.

Handlingen är "precis som vanligt", det handlar om en ond kung som vill döda oskyldiga för pengar, och dessa "oskyldiga" slår emot det onda förtrycket. Och det hela utspelar sig under tidigt 1600-tal i Kina. Precis som i "Hero" och "Flying Daggers". Men det som var särskilt bra i de filmerna, i alla fall "Hero", var den vackra musiken och det otroligt snygga fotot som tillsammans målade upp en ganska trist och intetsägande film.

Seven Swords har ingen sådan slags baktanke eller sensmoral i sig, inte om man tänker efteråt heller. Nej, detta enda den har att stoltsera med är dess snygga action-scener, som är riktigt snyggt filmade. Man har "skurit" ner på blodet (vilket ser skumt ut) och istället lagt ner tyngden på snygga moves. Det är inte helt orealistiskt i fighterna, det är bara det att de flyger lite för högt ibland. Men detta, jämfört med "Hero" är gärna en film som håller sig på marken.

Detta var en lång och onödig upprepning som jag tyvärr INTE kan rekomendera, se den, men se helst någon av de andra ovannämnda filmerna först, för de är bättre och håller högre klass än denna kopia.

Ljud/Musik: 3
Manus/Handling: 2
Skådespelare: 3
Effekter/Foto: 4
Filmlängd: 2

Seven Swords får av mig en stark tvåa, filmen underkänns i sin GENRE, då den är för lik tidigare Kinesiska kampsportsfilmer. Men hade jag sett filmen innan de andra så hade jag säkert tänkt om, men så var inte fallet. En bra kopia.

ToxicAvenger

Jag vet inte om jag har så mycket att tillägga på NHL's kommentar. Filmen var snygg, men alltför lång och emellanåt seg.

Ljud/musik: 4
Manus/Handling: 2
Skådespelare: 3
Effekter/foto: 4

En stark trea för Seven Swords, mer blir det inte.

Filmen hade potential att bli riktigt,riktigt bra men man schabblade bort det genom att överarbeta allting. Fotot är i världsklass och fightkoreografin likaså. Filmen har en rätt skön känsla, typ medeltiden möter samurajer i en fantasyvärld. Helt ok film om än något lång.