Dawn of the Dead

3,6

Handling: De döda har börjat vandra på jorden igen på jakt efter de levandes kött. Kaos råder i hela världen och flera länder har utfärdat undantagstillstånd. Mitt i allt detta så har en liten grupp på fyra människor bestämt sig för att fly från staden de bor i mot den lite lugnare landbygden i en helikopter. Väl utanför staden så lyckas dom ta skydd i ett övergivet varuhus, där de har allting de kan önska sig. Men tyvärr så finns det andra som också vill ha det eftertraktade varuhuset.

År: 1978
Regissör: George A. Romero
Originaltitel: Dawn of the Dead
Alternativ titel:Dawn of the Living Dead
Alternativ titel:Zombi (Italien)
Ursprungsland: USA, Italien
Längd: 02:06, 02:19 (Directors Cut)
Ingår i tema: Zombies

Jesse Del Gre
Clayton McKinnon

Copyright Anchor Bay Entertainment

Xenomorph

Helt klart den bästa filmen som gjorts enligt mig. Enorm stämning och så oförutsägbar som en sån här film kan bli. Mycket våld blandat med samhällskritik och satir. En film kan inte bli bättre än så här.

Timoti

Lite sämre än Night of the Living Dead. Men mycket bra annars! Ja när zombisarna är inne i gallerian får man en otryg känsla. Men när zombisarna är borta från gallerian, så får man en trygg känsla tycker jag.

stilis

Ett gäng människor barrikaderar sig inne i ett stort köpcenter, medan det går zombies och är ute efter människokött. Zombierna blir allt fler och fler, där de överlevandes liv sätts på spel.

En ruskigt bra zombierulle som har allt vad en zombiefilm har att erbjuda!

George A. Romero har förmåga att skapa en blandning av spänning, action, skräck och humor!

Klassisk regi a´ la George A. Romero!

Helt okej rulle för en kväll, dock lite seg emelanåt.

Sallee

Dawn of the dead är en mycket bra och godkänd zombie film. Godkända skådespelare, men det här är absolut inte den bästa zombie filmen. Får nog säga att jag tycker bättre om Dawn of the dead från 2004.
Men en mycket underhållande film som jag rekommendera.

Betyget hamnar på en stabil 3:a

uncle_funk

Romeros bästa film, det är svårt att hitta någon bättre Zombiefilm. Detta är konst och kult, filmen är hur skön som helst, och den har inget GAHHH tempo, den har ett lugnt tempo rakt igenom och musiken är lysande.
Men tips, ska ni se filmen kolla ROMEROS Directors cut, inte skiten från 2004.

Nagai

Zombie-film när den är som bäst,
Många klagar dock över att zombierna har kass sminkning och att de ser löjliga ut men, nej tycker inte ja de är mer läskigare så än hur zombier ser ut i filmer idag,
varför?
Zombier som nyss varit din syster,bror förälder/mor och far förälder och vän samt främling och när man tänker efter att de nyss varit en alldeles vanlig människa numera vill äta upp dig och alla andra.. det är ju hur läskigt som helst...

soundtracket i filmen som skapats av Goblin och Dario argento, är hur bra som helst, den stämmer perfekt i omgivningen.

George A Romero lyckades göra uppföljaren bättre med läskigare scener t.ex scener där zombierna sliter folk i stycken och käkar upp deras inälvor.. en touch som gör filmen mästerlig och hundra gånger bättre än remaken alla tycker är så bra..

Skådespeleriet är ju hur bra som helst, känslofyllda scener och sedan komiska fraser såsom Roger säger "We got this man! We got this by the ass!" gör filmen mer action-fylld och det är ju bra.

Har du sett remaken och tycker den
är mästerlig bör du genast kolla på originalet den är 100 miljoner gånger bättre än remaken det vill säga om du inte redan sett denna bra film.

Zombier som springer är inte läskiga..

zombie skönhet! detta måsste vara den mest välgjorda och värklighetstrogna zombiefilm som gjorts! George a. romero är skräckens gud!

En riktigt läskig och bra film.

Night of the Living Dead (1968)
Day of the Dead (1985)
Dawn of the Dead (2004)
Land of the Dead (2005)
Diary of the Dead (2007)
Survival of the Dead (2009)