Moderna tider

3,6

Handling: Man mot Maskin. Charlie Chaplin gestaltar luffaren som möter det löpande bandet. Den lilla luffaren blir slagen och utskälld inne i fabriken där manicken som liknar en matmaskin en vacker dag gör att lunchrasten endast varar i 15 minuter. Avskedad och arbetslös slår han följe med en hemlös för att söka efter lycka och pengar.

År: 1936

Murdock MacQuarrie
Wilfred Lucas
Edward LeSaint
Fred Malatesta

Briljant film av Chaplin som vågade strunta i ljudfilm som var på den tiden väldigt populärt. Hysteriskt rolig och fortfarande väldigt aktuell. Om jag sympatiserar med den politiska undertonen lämnar jag osagt. Men en förträfflig film är det i allra högsta grad.

Charles Chaplin är ett geni och var mycket orginell, men det är inte bara därför som jag ger en fyra. Han har dessutom en otrolig utstålning, energi och angagemang för sin film. Han gör verkligen en toppeninsats och är väldigt rolig. Sen så har man ju tyvärr redan sett mycket av hans skämt och sketcher från bl.a. Warner Brothers gamla tecknade filmer, men dessa har inte samma utstrålning som Chaplin.

Handlingen är ganska enkel, men välgjord. Man måste även ge honom kredit för hans politiska underton och välgjorda skildring av det moderna samhället. Det förvånade mig faktiskt lite hur man än idag kan relatera till dom här politiska frågorna...

En mycket välgjord klassiker som håller än idag gör det värt en fyra.

DuskBringer

En film som fortfarande är i allra högsta grad aktuell. Filmen är smockad med politiska undertoner och det råder ingen tvekan om vilken sida av den politiska skalan som Chaplin sympatiserade för. Humorn funkar än idag, men tempot känns väl lite avslaget.

Den här filmen är bra men delen som utspelar sig i en fabrik och särskilt då scenerna med "lunchmaskinen", som säkert skulle vara roligast i hela filmen, känns väldigt daterade och når inte upp till samma nivå som resten av filmen - drar ner betyget från svag 4a till medel 3a.

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: He stands alone as the greatest entertainer of modern times! No one on earth can make you laugh as heartily or touch your heart as deeply...the whole world laughs, cries and thrills to his priceless genius! / Laugh . . . Cry and Thrill To his Genius . . ! / You'll never laugh as long and as loud again as long as you live! The laughs come so fast and so furious you'll wish it would end before you collapse!

Ligger vid titten (20071206) på 78/250 plats på IMDb-topplistan, vilket jag inte riktigt förstår. Fler utmärkelser har filmen också fått *. Nja, skulle vilja återkomma då jag sett extramaterialet för att kommentera mer - för jag tror starkt att denna film förutsätter att man verkligen känner till bakgrundshistorierna för att till fullo förstå den.
Som film i sig är humorn idag inte särskilt kul. Snarare en extra lång barnfilm m slapstick-humor. Jag skrattar till, räknade jag, smått 3 ggr under dess nästan 1,5 timme. Visst är Chaplin duktig och filmen är absolut inte tråkig. Goddard är ju dessutom mycket snygg som gatuflicka.
Hamnade i DVD-samlingen för ett billigt pris. Kan och bör nog ses om minst 1 gång.

Trivia: Det märks att alla taglines är från den tiden då humorn idag inte skulle hålla upp dessa lockande, säljande meningar. / Chaplin var noga med musiken ofta i sina filmer, men han vann ingen Oscar för detta score - dock för filmen Limelight fr 1952. / Supposedly was to be Charles Chaplin's first full sound film, but instead, sound is used in a unique way: we hear spoken voices only when they come from mechanical devices, a symbol of the film's theme of technology and dehumanization. / This was one of the films which, because of its political sentiments, convinced the House Un-American Activities Committee that Charles Chaplin was a Communist, a charge he adamantly denied. He left to live in Switzerland, vowing never to return to America. / France's Tobis Studios sued Charles Chaplin for plagiarizing the conveyor belt sequence from René Clair's Ā nous la liberté (1931) but dropped the suit when Clair declared himself honored by the tribute, saying, "I have certainly borrowed enough from him." / * In 2007, the American Film Institute ranked this as the #78 Greatest Movie of All Time.

carro_o

Bra humor men alldeles för lång!

Hanes

Chaplin är verkligen bäst när det gäller komik, musik och allt sånt. Klar fyra..

_Sara_

Kugghjulet, rullskridskorna, demonstrationståget... Lovely =)

En klassiker som är både sorglig och rolig.
Den bästa scenen är när Chaplin fastnar i kugghjulet.

Filmen är svartvit