Lolita

Handling: Professor Humbert Humbert har nyss anlänt till Ramsdale, New Hampshire. Han planerar att gifta sig med Charlotte Haze. I och med det kan han alltid vara i närheten av Charlottes värdefulla dotter som lystrar till namnet Lolita...

År: 1962

Marianne Stone
Marion Mathie
James Dyrenforth
Maxine Holden

Stanley Kubrick levererar återigen en mycket intressant och gripande historia. James Mason och Sue Lyon gör väldigt bra ifrån sig, och soundtracket är helt lysande. Dock känns händelseförloppet ganska ryckigt, och relationen mellan Humbert och Charlotte respektive Humbert och Lolita är ganska underlig. Scenskiftena är lite abrupta. Jag kan lätt föreställa mig att filmen var omtalad på sin tid, och den har åldrats med värdighet och erbjuder fortfarande något alldeles extra. Stabil trea.
"Am I being quiet enough?"

Nefern

En riktigt bra film, intressant och spännande! Bra personbeskrivning och snyggt anslag. SÅ mycket bättre än den nya Lolita.

Stark 3:a som underhållning genom hela filmen. Blir aldrig trist, men heller aldrig något jättespeciellt. Sen tycker jag att man kunde gjort något bättre med Peter Sellers roll. Han var bara irriterande.

uncle_funk

En mycket detaljrik film med smak av sexlustar, den vackra Lolita är jagad av både fotbollspojkar och vuxna karlar. Filmen har en passion av detaljer och den har en slimmad klippning där allting bara flyter fram.
Stanley Kubrick ville visa vad han går för, och efter denna så lyckades han verkligen komma långt.

Jag såg om Lolita här om dagen och filmen bygger på en intressant grundidé. Den har en viss charm, men jag faller inte värst för den. Hemsk musik m.m. drar ner min filmupplevelse. Dessutom så har jag aldrig förståt det "stora" med Peter Sellers är för mig helt okomisk. Filmen klarar sig tack vare ett väluttänkt manus.

"Am I being quiet enough?"

Mycket sevärd Kubrickrulle. Intrigen är intressant och engagerande. Shelley Winters utmärker sig som Lolitas sexuellt utsvultna morsa.

kalles

En av Kubrick sämre filmer, men den har ändå en högre sevärdhetsfaktor, även om jag tycker att remaken med Jeremy Irons är bättre..

Man nästan känner hur den unga flickan tär på Humberts psyke, Mason är bra..

Rune

Snyggt foto med bra skådesplare men handlingen är alldeles för ointressant.

Filmen är svartvit

Lolita (1997)