1900

Krig:

Krig:
3,7

Handling: Bertoluccis mästerverk om två pojkar från olika samhällsklasser som föds samma dag. Vi får följa dem under deras uppväxt. Samtidigt en skildring av fascismens framväxt i Italien och hur denna ideologi trängde in i människornas vardag.

År: 1976
Regissör: Bernardo Bertolucci
Originaltitel: Novecento
Ursprungsland: Italien
Längd: 05:18, 02:41 (Del 1), 02:35 (Del 2)
Ingår i tema: Ennio Morricone

Romolo Valli
Bianca Magliacca
Giacomo Rizzo

CinemaniaC

Min favoritfilm och har så varit i omkring 10-12 år. Allt ifrån filmmusiken till fotot, regin till skådespeleri håller enormt hög kvalitet. Det finns mängder av scener som etsar sig fast hårt i minnet (ingen lär nog glömma den sadistiske Sutherlands mord av en ung pojke, eller en kattunge)..
Filmen har grymma scener, men också varma och harmoniska. Ett mäktigt mästerverk.

rednaxela

Oerhört lång film men mycket bra.Stark skildring av 1900 talet du får en stark grund hur det var där på den tiden.Olmo och alfredo får man följa från barndomen till ålderdomen.Filmen innehåller lite för mycket djurplågeri och mord vilket jag inte tycker om att se.Slutet är väldigt rörande och sorgligt en 5.Den är väldigt otäck och obehaglig det kan framkalla några tårar men inte för mig.En film som följer olmo och alfredo från barn till vuxna och en film som får dem att veta vad de vill ha för politisk bakgrund vill de vara fångar och fascister eller slita för deras liv som socialister och bönder stark och mycket bra film.

Förövrigt är denna så bra att den läggs till min favoritfilm.

Nja säger jag bara. Jo visst var filmen välarbetad på sina håll och skådespeleriet var bra, men jag tyckte att den hade rätt många brister som drar ner på betyget.

Rent underhållningsmässigt så håller filmen inte alls. Den är seg och utdragen av många, långa och onödiga scener. Man skulle ha nöjt sig med tre timmar och klippt bort resten så kanske den kunde stå sig bättre.

Så vilka scener är onödiga kan man fråga sig? Jo t.ex. de flesta snuskscenerna som när Alfredo och Olmo sitter och pillar varandra på pungen. Det finns säkert nån fin tanke med detta ^^ men för mig var dessa bara onödiga och dom gav filmen en känsla av en kass p-rulle istället för ett seriöst historisk drama.

I helhet dock, så är detta knappast en film som man ser för egen underhållning (läs egen vilja) mer än en gång. Däremot så kan den vara intressant om man är intresserad i italiensk historia under världskrigens tid. Handlingen ger helt klart en djup skildring av detta samt målar upp välgjorda miljöer och karaktärer, men för resten av oss som inte bryr sig värst av italensk historia så rekommenderar jag knappast den här långtråkiga filmen.

Hade det inte vart för att filmens foto och skådespelarinsatser var bra så hade jag t.o.m. gett filmen en etta.

Klassiker av stora mått. Var svår att distribuera till biograferna pga dess längd - över 5 timmar. Såg med Lidingö FilmStudio våren 2019 på FilmHuset i Sthlm, vilket krävde koffein av nåt slag. ;) En helt klart mycket bra film när den sjunkit in några dagar. Kul med mycket unga De Niro, Depardieu och Sutherland. Tydligen var alla dubade som inte klarade italienska själva, vilket ni kanske märker då ni ser den, kanske inte - jag stördes inte av det. Stundtals en grym historia.

kokobeng

oerhört seg i början, annars bra

ToxicAvenger

Oerhört seg och tråkig film, bortsett från vissa delar av filmen. Ett annat rejält minus är hur extremt dåligt de har dubbat, som i alla italienska filmer.

Men filmen berör ändå, och förtjänar verkligen en trea.

ville

Sjukt bra film. Härligt att se klasskådespelare som De Niro, Depardieu & Sutherland i samma. Det enda jag inte gillar med filmen är dubbningen. Men man ska väl inte kräva att alla ska lära sig italienska kanske :)

rednaxela

Förövrigt är denna så bra att den läggs till min favoritfilm.

Oskar_90

Perfektion i dess renaste form!

Biopremiär: 2004-08-20