1200 miljarder

Dokumentär :

Dokumentär :

Handling: Under ett halvår reste Martin Borgs runt i Sverige i en gammal sheriffbil. Resultatet blev "1200 miljarder" - en jakt på slöseri med skattepengar, med humor som vapen.

Tittarna får följa med till socialdemokraternas partikongress och Nobelfesten, slipstensmuséer och kommunala bowlinghallar. Martin Borgs delar ut gratis hundralappar inför förvånade partiledare, letar sysslolösa generaldirektörer och samlar in pengar till Svensk Slöjd. En del av filmen är det uppmärksammade tilltaget att göra kopior av miljöpartisten Peter Erikssons nummerplåtar i samband med införandet av trängselskatt i Stockholm

Regissör: Martin Borgs
Originaltitel: 1200 miljarder
Martin Borgs

martin88

En väldigt intressant dokumentär av och med Martin Borgs. Han lyckas på ett humoristiskt sätt visa på några av de största slöserierna med våra skattepengar. Se dokumentären själv och skapa dig en egen uppfattning. Efter att ha sett filmen blev åtminstone jag övertygad om att skattepengarna kan användas till bättre saker än ett hattmuseum och svensk slöjd, samt att det är onödigt att bygga motorväg för 500 miljoner på en helt otrafikerad väg! Kanske inte den bäst fotade och redigerade dokumentären genom tiderna, men desto mer intressant!

Filmen är både i färg och svartvit