Adolf Hitler - en mans karriär

Dokumentär :

Adolf Hitler - en mans karriär Köp filmen på CDON
Dokumentär :
5,0

Handling: Filmen är en dokumentär om den österrikiska pojken som senare blev diktator i Nazityskland Adolf Hitler. Filmen är indelad i 3 episoder som vardera täcker en period av hans liv. Den första delen handlar om åren fram till dess han blev rikskansler 1889-1933. Den andra delen handlar om hur Hitler regerade fram till andra världskrigets utbrott, 1933-1939. Den tredje och avslutande delen handlar om kriget, hur Tyskland förlorade och Hitlers död. Episoderna visar oss hur Hitler blev besatt av att döda judar och ge det tyska folket ”Lebensraum”, livsrum.

År: 1977
Regissör: Joachim Fest Christian Herrendoerfer
Originaltitel: Hitler - eine Karriere
Alternativ titel:Hitler, a Career (USA)
Alternativ titel:Hitler: The Whole Story (USA)
Ursprungsland: Västtyskland

Robert_Eriksson

En helt otroligt välgjord, omskakande och skrämmande dokumentär om Adolf Hitler, där man får följa hans liv ungefär i från det att han som ung man i Wien har drömmar om att bli konstnär, fram till andra världskrigets bittra slut och självmordet i bunkern i Berlin. Det är makalöst intressant att få se bilder på bland annat när Hitler håller tal, hans hem i Obersalzberg, de olympiska spelen 1936, hemska koncentrationsläger, ritningar över den planerade staden Germania, det fasansfulla kriget och hur hysteriskt skrikande kvinnor med beundran i blicken uppför sig som fans till Elvis eller Beatles när han kommer åkandes i sin Mercedes. Jag satt som fastklistrad under filmens nästan 150 minutrar. Ett mästerverk!

janne lindh

En skrämmande och mycket intressant och välredigerad dokumentär om Hitlers skräckvälde. Jag borde kanske inte betygsätta den alls men eftersom filmen är ett viktigt dokument som borde ses av många sätter jag ändå en femma.

Robert_Eriksson

Filmen är både i färg och svartvit