Fåglarna

Fåglarna Köp filmen på CDON

Handling: Den vackra blondinen Melanie Daniels (Tippi Hedren) kommer till Bodega Bay i jakt på den eftertraktade ungkarlen Mitch Brenner (Rod Taylor). Vid sin ankomst blir hon oförklarligt attackerad av en fiskmås. Plötsligt samlas tusentals fåglar i staden och utsätter stadens invånare för otäcka attacker. Det dröjer inte länge förrän Mitch och Melanie kämpar för sina liv mot en livsfarlig kraft som inte kan förklaras och inte stoppas.

År: 1963

Doodles Weaver
Malcolm Atterbury
John McGovern
Karl Swenson

Det här är en skön och annorlunda skräckfilm av Alfred Hitchcock. Framför allt gillar jag temat med fåglar som plötsligt blir aggressiva. Med tanke på filmens ålder är det dessutom imponerande hur de har lyckats med fågelscenerna, eftersom det bara stundtals blir fult. Lider av några korkade scener och taskig avrundning, men helheten får på något sätt väga upp det. Trots allt inte så skrämmande som jag trodde, men scenerna med hundratals samlade frågor gav mig rysningar genom kroppen.

filmernas härskare

En av Hitchkocks största fullträffar, efter Psycho.
För det är något av det läskigaste som finns inom filmvärlden.

Den enkla och raka berättelsen om fåglar som beter sig på ett annat sätt än duvor som vill att man matar de med bröd, är överraskande effektiv, fruktansvärd, obehaglig och ruskig.

Det bästa är trots allt den täta och obehagliga stämningen som konstnären Alfred skicligt skapar genom att långsamt berätta om en kvinna, sedan kvinnan och lite märkliga fåglar och till sist berättas det om fåglarnas beteende och helvetet som de skapat.

Man sitter där med uppspärrade ögon tills filmen är slut och jag kan garantera mig själv att aldrig skaffa en undulat...

Ingen rysare precis. Mer en film man ser bara för att ha sett.

Spännande, delvis vacker film av Hitchcock som dock saknar ett riktigt slut, bra skådespelarprestationer, dialogerna mellan Tipi Hedren och Suzanne Pleshette i början av deras bekantskap känns fräscha

Den har inte åldrats väl, men den var i alla fall riktigt ruggig!

crack_of_dawn

Skräck? Definitivt inte. Rysare?Nje... Mer drama än annat.
Satt med ett överseende leende på läpparna, när jag såg den dåliga make-upen (för sår o likn), och trickfilmningen på flera ställen, och tänkte att "ja, ja...det var stort på sin tid..."

Filmen hade väl egentligen EN riktigt skrämmande scen...: det första riktiga offret för fågelattackerna. Annars var det inget man direkt reagerade nämvärt på.

-Antar att man blir lite avtrubbad för sånt här när man matas med 2000-talets betydligt läskigare skräckfilmer.

Jag vill dock att du kommer ihåg att: ALLA SKA HA SETT DEN NÅN GÅNG I LIVET -det är ju en klassiker!

Den var bra i sig och det var rätt okej effekter. nog för att fåglarna va fejk o man såg snörena så gör de inte så mycket för nu hatar jag fiskmåsar :S

En riktigt kuslig och spännande film, den levde upp till mina förväntningar. Svag fyra.

Fåglarna II (1994)